☰ Menu Prawe Menu ☰
Urząd Gminy w Milejewie

Sobota 11.03.2023

A A A A
A A+ A++
zaawansowane

Podatek od nieruchomości od osób fizycznych

 

Podatek od nieruchomości od osób fizycznych

 


1. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają :

 

a) grunty

- nie sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne lub leśne

 

- zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej (bez względu na klasyfikację gruntów)

b) budynki lub ich części

c) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

 

2. Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne , osoby prawne i jednostki organizacyjne , w tym spółki nie posiadające osobowości prawnej będące :

 

a) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych

b) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych

 

c) użytkownikami wieczystymi gruntów

d) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy ( starostwa ) jeżeli posiadanie:

- wynika z umowy zawartej z właścicielem , AWR SP lub z innego tytułu prawnego , z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych nie stanowiących odrębnych nieruchomości

- jest bez tytułu prawnego

 

3.Obowiązek podatkowy :

 

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu , w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku , a wygasa z upływem miesiąca , w którym okoliczności te ustały.


Obowiązek podatkowy oraz zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania budynku , gruntu lub budowli lub ich części , a także wygaśnięcie obowiązku podatkowego należy zgłosić w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia na formularzu ustalonym przez Radę Gminy Milejewo.

Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

 

4. Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu Gminy Milejewo - pokój Nr 11 , lub stanowisko ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych - pokój Nr 21

w godzinach: poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek - 7.30-15.30 oraz w środę - 8.00-16.00

 


5. Termin i sposób załatwienia sprawy:
Do 30 dni po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości .

6. Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Sekretariacie, Urzędu Gminy Milejewo w godzinach pracy Urzędu - jak w punkcie 4.)

 

Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. .

7. Jednostka odpowiedzialna:
Stanowisko do spraw wymiaru podatków i opłat .

8. Ulgi i zwolnienia :

 

Na wniosek podatnika zwalnia się z podatku od nieruchomości budynki gospodarcze pozostałe po zlikwidowanych gospodarstwach rolnych , stanowiące własność emerytów i rencistów , którzy gospodarstwa te przekazali w zamian za świadczenia emerytalno rentowe , a przedmiotowe budynki utrzymują samotnie , nie prowadzą w nich działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna , nie oddają ich w użytkowanie innym osobom na prowadzenie takiej działalności i utrzymują się wyłącznie ze świadczeń emerytalno rentowych.

 

Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający przekazanie gospodarstwa (akt darowizny , akt sprzedaży, akt przekazania na Skarb Państwa itp.) w celu uzyskania świadczeń rentowych lub emerytalnych.

 

9. Podstawa prawna:

  •  z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844)
  • Uchwała Nr XXXIV/204/02 Rady Gminy Milejewo z dnia 22.02.2002 roku w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości ( Dz.Urz. Woj. Warm-Maz. Nr 53 poz. 823)

Uwagi:
1.
Termin płatności w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika można odroczyć lub rozłożyć na raty -podstawa prawna - art. 7a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zmianami)
2. Przy odraczaniu podatku lub rozkładaniu na raty nalicza się opłatę prolongacyjną w wysokości 50% należnych odsetek - podstawa prawna art.57 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60 ze zmianami)oraz Uchwała Nr IV/25/1998 Rady Gminy Milejewo z dnia 18 czerwca 1998 roku w sprawie ustalenia stawki opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków stanowiących dochody budżetu gminy.
3
. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika podatek od nieruchomości można umorzyć.
Podstawa prawna - art.67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ordynacja
podatkowa (Dz.U. z 2005 Nr 8, poz. 60
ze zmianami)
Podanie o umorzenie składa się w sekretariacie UG Milejewo po terminie płatności podatku.
4
. W przypadku nie zapłacenia podatku, w ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku , wystawia się upomnienie.
Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni od dnia otrzymania upomnienia.
W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego w Elblągu w celu podjęcia czynności
egzekucyjnych.
5.
Terminy płatności podatku od nieruchomości :
I rata - do 15 marca każdego roku
II rata - do 15 maja każdego roku
III rata - do 15 września każdego roku
IV rata - do 15 listopada każdego roku

6. Wpłaty można dokonywać u inkasentów (sołtysów), w kasie urzędu w godzinach 9.00- 13.00, lub na konto Urzędu Gminy NORDEA Bank Polska SA O/Elbląg Nr 83 1440 1039 0000 0000 0642 6689.

Wytworzył:
Udostępnił:
Kamil Pawelak
(2003-07-14 09:23:06)
Ostatnio zmodyfikował:
Olga Gniadek
(2016-02-15 14:50:45)

 
 
liczba odwiedzin: 2006038

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X